CrossFit sanasto

2013 Open workout descriptions with Julie Foucher

CrossFitissä käytetään paljon erilaisia lyhenteitä, sanoja ja termejä jotka ovat lyhennyksiä englanninkielestä. Kaikki harjoitukset tehdään ohjatusti, mutta tästä voit lukea jo etukäteen selityksiä.

Air Squat = Ilmakyykyt, tehdään kyykky omalla painolla lantio polvien alapuolelle.

AMRAP: As Many Reps (sometimes Rounds) as Possible = Niin monta kierrosta kuin mahdollista. Voidaan tehdä useita liikkeitä, esim. penkille hyppy-käsilläseisontapunnerrus-maastaveto. Sarjat suoritetaan loppuun ja vasta sitten voidaan siirtyä toiseen liikkeeseen. WODi suoritetaan tekemällä toistot mahdollisimman nopeasti annetussa ajassa, jolloin tulos on monta toistoa ehti tekemään WODillle määrätyssä ajassa.

ATG: Ass to Grass / Ground = esim kyykyissä: pylly lattiaan / maahan

Back extension = selänojennus, voidaan tehdä GHD penkissä tai maassa mahallaan maaten

BP: Bench press = penkki

BS: Back squat = takakyykky

Burgener warm up = Painonnostovalmentaja Mike Burgenerin lanseeraama lämmittely, jossa kepillä/tangolla tehdään painonnoston osa-alueita harjoittavia liikkeitä. Toimii loistavasti myös liikkuvuusharjoitteena.

Burpee = yleisliike

Box jump = penkille hypyt, tehdään lattialta penkille tai laatikon päälle

BW (or BWT): Body weight = kehon oma paino

CFT: CrossFit Total – consisting of max squat, press, and deadlift. = maksimi kyykky, työntö ja maastaveto

CFWU: CrossFit Warm-up = Alkulämmittely, jossa tehdään CrossFit- liikkeitä (tempausvala, leuanveto, dippi…)

CLN: Clean = rinnalleveto

C&J: Clean and jerk = rinnalleveto ja työntö (painonnosto)

C2: Concept II rowing machine: row = rower= soutulaite

DL: Deadlift = maastaveto

DU = Double-Under = Tuplanaruhyppy (vrt Triple under!)

FROM = full range of movement = liikkeet tehdään koko liikelaajuudella

FS: Front squat = etukyykky

GHR(D): Glute ham raise (developer). Posterior chain exercise, like a back extension. GHD penkissä tehtävä selänojennus

GHD Situp: Situp done on the GHD bench. = GHD penkissä tehtävä vatsaliike

GPP: General physical preparedness, aka “fitness.” = jäätävä kunto

Gymnastics / Body weight exercises= (teline)voimistelu / kehon omalla painolla tehtävät liikkeet

HSPU: Hand stand push up. Kick up into a handstand (use wall for balance, if needed) bend arms until nose touches floor and push back up. = käsilläseisontapunnerrus

HSQ: Hang squat (clean or snatch). Start with bar “at the hang,” about knee height. Initiate pull. As the bar rises drop into a full squat and catch the bar in the racked position. From there, rise to a standing position = Rinnalleveto tai tempaus kyykkyyn

KB: Kettlebell = kahvakuula

KBS = Kettlebell Swing = kahvakuulaheilautus

KTE: Knees to elbows. Similar to TTBs described below. = Polvet kyynärpäihin (leuanvetotangossa roikkuen)

L-sit = L-pito tehdään joko dippitelineessä tai renkailla

Lunge: Athlete takes a large step forward, bends the forward knee until the back knee makes contact with the ground, and rises. = askelkyykky eteen tai taakse tai sivulle. vrt OH Lunges = overhead lunges (paino päänpäällä askelkyykyt)

MetCon: Metabolic Conditioning workout = hengästymistä aiheuttava treeni: esim: juoksu, hypyt, pyöräily, painonnosto, uinti, kantaminen, heittäminen, ryömintä,  kiipeäminen, kantaminen jne

MP: Military press = pystypunnerrus

MU: Muscle ups. Hanging from rings you do a combination pull-up and dip so you end in an upright support. = palomiespunnerrus = roikunnasta leuka + dippi ylös käsien varaan, renkailla tai leuanvetotangolla vrt MUHSPU (muscle up hand stand push ups , on rings)

OHS: Overhead squat. Full-depth squat performed while arms are locked out in a wide grip press position above (and usually behind) the head. = valakyykky, vrt pistol overheadsquat

PC: Power clean = raaka rinnalleveto

Pd: Pood, weight measure for kettlebells = 1 pood 16,4 kg

Pistol squat = pistols = yhden jalan kyykyt (toinen jalka suorana edessä)

PP: Push press = pystypunnerrus jaloilla vauhdittaen

PJ: Push Jerk = pystypunnerrus pieneen kyykkyyn

SJ: Split Jerk = pystypunnerrus saksaten

PR: Personal record = oma ennätys

PSN: Power snatch = raaka tempaus

PU: Pull-up:  Starting from a hanging position with straight arms, the athlete pulls up until the chin is over the bar. Variations include: strict, in which no swinging is allowed; kipping, in which momentum is used to help complete the movement; weighted, in which extra weight is hung from the athlete; chest-to-bar, in which the ending point of the movement is higher, and the chest makes contact with the bar; jumping, in which the legs are used to help propel the athlete upwards; assisted, in which an elastic band allows the movement to be completed with less than full body weight. also behind the neck, L-pull ups and extra weight pull-ups = leuanveto,

Push-up: Starting in a plank position with the arms straight, the athlete lowers until the chest makes contact with the ground, keeping the body straight throughout, and pushes back up into the plank position. Variations include weighted push-ups and ring push-ups, in which the hands are supported just above the ground by gymnastics rings. = punnerrus, (kisoissa alhaalla kämmenet irtilattiasta rinta ja reidet koskee maahan, vartalo suorassa)

Rope / Rope climb: Starting from the ground, the athlete climbs a rope and touches a point at a designated height, often 15 feet. Variations include no feet, and L-sit, in which the feet are held above the level of the hips during the climb. = köysikiipeäminen vrt köysilaskeutuminen

Rep: Repetition. One performance of an exercise. = toisto

Rx’d; as Rx’d: As prescribed; as written. WOD done without any adjustments. = WODin suoritusohje

Ring dip: Starting with the body supported on the rings with straight vertical arms, the athlete bends the arms, lowering the body until the shoulder drops below the elbow, and then straightens the arms. = voimistelurenkailla tehtävä dippi

RM: Repetition maximum. Your 1RM is your max lift for one rep. Your 10 RM is the most you can lift 10 times. = maksimi toistot

SDHP: Sumo deadlift high pull (see exercise section) = yhdistelmä sumo maastaveto ja pystysoutu

Set: A number of repetitions. e.g., 3 sets of 10 reps, often seen as 3×10, means do 10 reps, rest, repeat, rest, repeat. = sarja

Sit-up or AB MAT sit ups: Athlete moves from a supine position, with the shoulders on the ground, to a sitting position with the shoulders over the hips. The feet are sometimes anchored. An ”ab-mat” is sometimes placed under the lower back. = vatsat = istumaan nousu (ab matilla jalkapohjat yhdessä, polvet sivuille, kosketetaan pään yli lattiaan ja istumaan nousten edessä lattiaan)

SPP: Specific physical preparednesss, aka skill training. = fyysiset taidot

SN: Snatch = tempaus

SQ: Squat = kyykky

Subbed: Substituted. The CORRECT use of “subbed,” as in “substituted,” is, “I subbed an exercise I can do for one I can’t,” For example,if you can’t do HSPU, you subbed regular pushups. Sadly, many illiterate posters get this bass-ackward, and claim that since they can’t do HSPU, they subbed HSPU for pushups. D’oh! = skaalataan liikettä helpommaksi / korvataan liike toisella

Tabata = intervalliharjoitus, jossa tehdään kutakin annettua liikettä kahdeksan 20 sekunnin sarjaa maksimitoistomäärällä. Jokaisen 20 sekunnin sarjan välissä 10 sekunnin lepo.

TGU: Turkish get-up = turkkilainen ylösnousu

TTB: Toes to bar. Hanging from a bar in an extended position, the athlete brings the feet upward until they make contact with the bar. = Varpaat leuanvetotankoon (leuanvetotangossa roikkuen)

WO, sometimes W/O: Workout = treeni

WOD: Workout of the day = päivän treeni, wodi

1RM = 1 rep max = 1 toiston maksimi suoritus = mittaa maksimi voimaa esim penkkipunnerrus

 21-15-9 = Esimerkki kolmeta sarjasta WODissa, joiden toistomäärät ovat 21, seuraavassa sarjassa 15 ja viimeisessä 9. Voidaan tehdä useita liikkeitä, esim. kyykky-punnerrus-leuanveto. Sarja suoritetaan loppuun ja vasta sitten voidaan siirtyä toiseen liikkeeseen. WODi suoritetaan tekemällä toistot mahdollisimman nopeasti, jolloin päivän treenin tulos on kauan aikaa kului WODin tekemiseen.

Singlet = WODi jossa treenataan aikaa tai toistoja vastaan yhtä liikettä / lajia (W / G / M) joko aikaa tai toistoja vastaan (esim Grace 30x rinnallevetoa ja työntöä 61kg (miehet) /40kg (naiset) aikaa vastaan)

Couplet  = WODi jossa treenataan aikaa tai toistoja vastaan kahta liikettä / lajia (W / G / M) joko aikaa tai toistoja vastaan (esim Fran 21-15-9 Thruster 43kg (miehet)/30kg naiset sekä Leuanveto

Triplet = WODi jossa treenataan aikaa tai toistoja vastaan kolmea liikettä / lajia (W / G / M) joko aikaa tai toistoja vastaan

Multi domain WOD = WODi jossa treenataan aikaa tai toistoja vastaan useaa liikettä / lajia (W / G / M) joko aikaa tai toistoja vastaan, Esim Fight Gone Bad

Benchmarking WOD = CrossFit treenejä, joilla voi verrata päivän kuntoa aikaisempaan suoritukseen

CrossFit Girls = Benchmarking WODi, joka on nimetty tyttöjen tai naisten nimien mukaan. Esim Elizabeth, Grace, Helen, Christine, Cindy, Jackie..

Hero WOD = palveluksessa kaatuneiden kunniaksi tehtävä WOD

Distance movements

Running: Typical distances range from 100 meters to 1 mile. Shuttle runs back and forth between marks 10 meters apart are also common. = juoksu

Rowing: Many workouts include rowing machine distances from 500 meters to 2000 meters, or rowing ”for calories”. = soutu

Movements with weights, olympic lifting consists of snatch and clean & jerk

Deadlift: Barbell is lifted from the ground until the athlete reaches an upright standing position. = maastaveto = mave = mv

Clean: Barbell is (or dumbbells are) lifted from the ground to a ”rack position” in front of the athlete’s neck. Athlete ends in a standing position. In a squat clean the athlete receives the bar in a squatting position and stands to finish the lift. In a power clean, the athlete receives the bar in a partial squat. = rinnalleveto = rive = rv

Kettlebell swing: A kettlebell is swung from between the legs to overhead.

Press: Barbell is moved from the ”rack position” to the overhead position. In a strict press, also called a shoulder press or military press, the lower body remains stationary. In a push press, the bar is ”jumped” off the body using a ”dip and drive” motion. A push jerk is like a push press, but with a re-bend of the knees to allow the athlete to drop under the bar and receive it with straight arms. A split jerk is like a push jerk, but one leg goes forward and the other backward when the athlete drops under the bar. = työntö

Snatch: Barbell is raised from the floor to the overhead position in one motion. In a squat snatch the athlete receives the bar in a squatting position and stands to finish the lift. In a power snatch, the athlete receives the bar in a partial squat. = tempaus

Squat: Barbell is supported on upper back (back squat), in the rack position (front squat), or in the overhead position (overhead squat). From a standing position with a wider-than-shoulder-width stance, the athlete bends the knees until the hips are below the knees, and then stands, keeping the heels on the floor. = kyykky

Sumo deadlift high pull: With a wide stance, a barbell or kettlebell is lifted from the ground to a position just under the chin.

Thruster: A combination of a front squat and a push press: starting with the barbell in the rack position, the athlete squats (hips below knees) and then stands, driving the barbell overhead. = etukyykky + pystypunnerrus

Tire flip: A large tire, lying on its side, is flipped over by lifting one edge. = renkaan pyöritys

Wallball: Holding a medicine ball below the chin while facing a wall at arms length, the athlete squats (hips below knees) and stands, throwing the medicine ball in order to make contact with an overhead target on the wall. = pallonheitto kyykystä seinää vasten