Be Kind And Train Hard!

CrossFit Jyväskylä areenan slogan “Be kind and train hard” on hyvä lähtökohta mietittäessä miten areenalla tulisi toimia. Areena on monelle treenaajallemme kuin toinen koti, jossa treenataan ja tavataan tuttuja. Jotta kaikkien olisi miellyttävä olla ja toimia yhdessä, tulee ohjeistus hyviin toimintatapoihin pitää mielessä.

IMG-20160923-WA0008

1. Saavu tunnille ajoissa

Tunneille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Osallistuaksesi tunnille, sinun tulee siruavaimella kirjautua tunnille osallistuvaksi ja antaa järjestelmän tulostama kuitti ohjaajalle tunnin alussa. Ohjattu tunti aloitetaan kalenterissa olevan aikataulun mukaisesti. Tulemalla myöhässä häiritset muiden treeniä jolloin ohjaaja joutuu kiinnittämään enemmän huomiota myöhässä tulevaan  ja tämä on kaikilta muilta pois. Mikäli myöhästyt, pahoittele asiaa ja koita päästä mukaan mahdollisimman ripeästi muita häiritsemättä.

Kirjaudu siruavaimella tunnille ja anna kuitti valmentajalle

Kirjaudu siruavaimella tunnille ja anna kuitti valmentajalle. Jos olet vierailija tai sinulla on testitreeniin oikeuttava kuponki, niin kirjoita tietosi ennen harjoitusta aulasta löytyvälle lipukkeelle ja ilmoittaudu valmentajalle.

2. Kuuntele valmentajien ohjeita

Älä häiritse keskustelemalla äänekkäästi tai tekemällä muuta turhaa, joka häiritsee tunnin kulkua. Voit auttaa kanssatreenaajia, mutta muista että ohjausvastuu on valmentajalla.

Joskus toistojen muistaminen voi olla haasteellista, silloin voit käyttää muistilappuja apuna. Älä käytä magnesiumia lattialle kirjoittamiseen.

3. Kysy valmentajilta

Valmentajat ovat sinua varten, joten kysy neuvoja ja opastusta, jos jokin asia mietityttää. Valmentajat ehtiessään neuvovat myös Open Gym -treenaajia, mutta ohjatut ryhmät ovat valmentajan ensisijainen keskittymiskohde tunnin aikana.

Valmentajan tunnistat paidasta.

Valmentajan tunnistat paidasta.

Mikäli treeniin liittyvät asiat mietityttävät, et ole varma miten sinun kannattaisi treenata saadaksesi parhaan hyödyn tai jokin muu seikka painaa mieltäsi, kysy valmentajalta olisiko hänellä hetki aikaa. Voitte sopia ajan, jolloin keskustella rauhassa asioista. Skills -tapaamiset ovat oman treenin suunnitteluun tarkoitettuja ja on erittäin suositeltavaa varata aika tapaamiseen valmentajasi kanssa.

4. Käsittele välineitä hallitusti

Tankoa, jossa ei ole painoja tai on alle 10kg painolevyt sekä kahvakuulia ei saa heittää lattialle. Muutoinkin turha treenivälineiden heittely voi aiheuttaa vaaratilanteita. Käsittele siis välineitä hallitusti ja mikäli koet että et pysty jotakin hallitsemaan, aloita harjoittelu pienemmillä painoilla, jotta saat oikean tekniikan kuntoon etkä satuta itseäsi tai muita. Kahvakuulia käytetään pääasiassa kumimattojen kohdilla, ei koskaan painonnostovanerin päällä. Kumitettuja käsipainoja voit pudottaa hallitusti betonille.

5. Olet itse vastuussa treenistäsi

Valmentajat suosittelevat treeniin sopivia painoja, olet kuitenkin itse vastuussa siitä, mitä painoa käytät. Käytä siis järkeäsi ja tee harjoitukset oman tasosi mukaisesti. Myös erilaisissa kehonpainoliikkeissä on oma osaaminen otettava huomioon ja mikäli et jotain liikettä hallitse, kysy valmentajalta ohjeita tai korvaava liike. Älä vaaranna itseäsi tai muita käyttämällä painoja joita et hallitse tai tekemällä ilman ohjausta liikkeitä, joita et osaa. Valmentaja kyllä ohjeistaa sopivan painon löytämisessä ja progression liikkeen oppimiseen, joten kysy rohkeasti ollessasi epävarma. Valmentaja ei kuitenkaan välttämättä tarkkaan tiedä päivän kuntoasi, joten sinun tulee itse löytää juuri sinulle sopiva paino tai liike. Ahnehtimalla liian ison painon WODille, voi metcon -harjoitus muuttua voimaharjoitukseksi. Keskustele valmentajan kanssa WODin ihanneajasta ja treenin tavoitteesta, jotta osaat löytää sopivan harjoitusvastuksen.

Muista: toistojen tahallaan väärinlaskeminen eli ns. oikominen ei tee sinusta muita nopeampaa, vaan se on varma tapa saada valmentajalta sapiskaa ja ärsyttää muita treenaajia. Samoin tee liikkeet kunnolla ja mahdollisimman oikein teknisesti. Kehityt enemmän, jos käytät koko liikelaajuutta, johon pystyt.

Harjoitukset on suunniteltu sinun parhaaksesi. Jos päivän harjoitus vaikuttaa sinulle vaikealta, niin kysy valmentajalta ohjeet harjoituksen liikkeiden skaalaamiseen. Esimerkiksi Fran on 21-15-9 Thrusterit ja leuat; jos et jaksa kaikkia leukoja, niin sovi valmentajan kanssa erikseen tilalle esim ring row / hyppyleuat / kumpparileuat. Tekemällä harjoituksen omalla tasollasi, saat siitä parhaan harjoitusvasteen. Greg Glassman: “We scale load and intensity; we don’t change the program. The needs of Olympic Athletes and our grandparents differ by degree, not kind.”

6. Palauta välineet paikalleen ja siisti jälkesi

Treenin päätteeksi voi tuntua, että energiat ovat täysin loppu. Hetken hengähdyksen päätteeksi viethän kuitenkin käyttämäsi välineet takaisin paikoilleen. Jonkin tavaran unohtuminen on inhimillistä, mutta piittaamattomuus ei ole hyväksyttävää. Mikäli huomaat esimerkiksi unohtuneita lukkoja, kuminauhoja tai muuta lojumassa areenalla, voit osoittaa arvostavasi ympäristöäsi viemällä unohtuneet välineet paikoilleen samalla kuin viet omiasi. Seuraavien treenaajien on helppo löytää välineet treeniinsä niiden ollessa oikeilla paikoillaan, eikä ympäri areenaa lojuvat välineet aiheuta vaaratilanteita. Lattialle kaatuneet juomat ja magnesiumkasat on kanssatreenaajia ajatellen kohteliasta putsata pois jäljiltäsi.

Areenalla on desinfiointiaineita, rättejä ja harjoja, joilla voit siistiä jälkiä. Intensiivisen treenin päätteeksi on välineet puhdistettava hiestä ja verestä, jotta seuraavan treenaajan on miellyttävä niitä käyttää jälkeesi. Lattialle sylkeminen tai oksentaminen eivät kuulu areenalle. Henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen on myös muiden huomioimista. Käytä pyyhettä ja pese kätesi, puhdas hiki ei haise, vahvat tuoksut eivät kuulu treeniin.

7. Huomioi treenialueet

Ulkovaatteet ja ulkokengät tulee jättää pukuhuoneille tai naulakoille, jotta ne eivät ole muiden treenaajien tiellä ja kengissä ei kantaudu likaa areenalle. Hyppysuora ei ole vaatteiden ja tavaroiden säilyttämistä varten, sohvien vieressä on runsaasti tilaa treenilaukuille.

Ulkovaatteet ja -kengät naulakoille.

Ulkovaatteet ja -kengät naulakoille tai 3. kerroksen pukuhuoneisiin.

Katso että treenialueesi soveltuu treeniisi. Tarkasta että sinulla on tarpeeksi tilaa, jotta et vaaranna muita etkä osu seiniin tai laitteisiin. Areenalta löytyy erilaisia alustoja ja telineitä, jolla voi treenin tehdä. Mobbailualueelle ja permannolle ei kuulu viedä magnesiumia. Ylimääräiset tavarat tulee siirtää treenisi tieltä pois, jotta niihin ei kaadu tai painot eivät kimpoa yllättävästi osuessaan tielle jätettyihin tavaroihin.

Huomioi myös areenalla liikkuessasi muut treenaajat. Anna kaikille riittävästi tilaa tehdä treeninsä äläkä esimerkiksi mene treenaajan nostoalueelle, sillä voit aiheuttaa vaaratilanteen. Areenan ympäri juostaan monissa treeneissä, joten älä tuki juoksuväylää. Mikäli olet epävarma jostakin, kysy valmentajilta ohjeita.

8. Ohjatut tunnit ovat etusijalla

Areenalla voi tehdä omaa treeniä Open Gymillä klo 05 – 23, mutta älä ole ohjattujen tuntien esteenä. Mikäli ohjatulle tunnille on jotkin laitteet tai treenialue varattuna käyttöön, tulee sinun siirtyä toiseen paikkaan tekemään omatoimista harjoitustasi. Tarvittaessa voit valmentajalta kysyä voitko käyttää välinettä tai jotain reuna-aluetta omaan treeniisi. Vinkki: Jos olet tekemässä tilaa vievää harjoitusta tai vaikka karsintasuoritusta, on rauhallisinta arkisin klo 12-16 ja viikonloppuisin. Tullessasi ohjattujen tuntien aikana tekemään omaa treeniä, sijoitu nostosuoran tai alueen reunaan. Painonnoston kisalava ja lämmittelylava ovat yleensä myös aina vapaana ryhmiltä. Vierailijat muilta CrossFit saleilta: ollessasi matkalla Jyväskylässä kannattaa hyödyntää valmentajiemme ammattitaitoa ja osallistua ohjatuille tunneille, saavuthan ajoissa paikalle ennen tunnin alkua.

9. Päihteettömyys ja puhdas urheilu ovat treenien edellytys

Areenan treenit ovat päihteettömiä! Huomioithan myös, että jotkin lääkkeet voivat vaikuttaa suorituskykyysi. Voit olla vaaraksi itsellesi ja toisille, mikäli suoritus- tai huomiokykysi on heikentynyt.

Kaikki areenan tilat ovat luonnollisesti savuttomia, koskee myös sähkösavukkeita. Aiheeton palohälytys maksaa sauhuttelijalle 630eur. Irti tupakasta – Stumppi.

CrossFit Jyväskylä noudattaa Suomen Antidoping toimikunnan ohjeita urheilijoille. Painonnostoliiton alaisissa kilpailuissa noudatetaan WADA:n määräyksiä puhtaasta urheilusta ja urheilijoiden testeistä. Linkki urheilussa kiellettyjen aineiden listalle. Linkki puhtaan liikunnan puolesta.

10. Sairasta kotona

Treenit eivät ole oikea paikka sairaana ollessa. Sairaana voit tartuttaa muut salilla kävijät ja omakin suorituskykysi on heikentynyt. Sydänlihaksen tulehduksen vaara on todellinen urheillessa flunssaisena. Anna itsellesi aikaa parantua. Mikäli jokin olosuhde vaikuttaa suoritukseesi päivän treenissä, ilmoitathan siitä valmentajalle, jotta se osataan tarpeen mukaan huomioida. Pienen nuhan kanssa voit harjoitella kevyesti, kuumeessa lepäile kotona. Toipilaan hyvä nyrkkisääntö on ottaa kevyemmin treeneissä sairauden jälkeen yhtä monta päivää kuin on ollut kipeänä.

Mikäli areenalla treenatessa sattuu onnettomuus, ilmoita siitä tarvittaessa henkilökunnalle mahdollisimman pian, jotta avunsaaminen olisi nopeaa. Onnettomuustilanteissa myös tuntia pitävät valmentajat antavat ensiavun välittömästi sitä tarvittaessa ja tarvittaessa pyytävät lisäapua. Pyydä siis apua rohkeasti! Laastareita löytyy areenalta, jääpusseja ja sidostarpeita on toimistossa. Mikäli jokin kiputila tai rajoite vaikeuttaa treenaamistasi, on suositeltavaa keskustella valmentajan kanssa, jotta voidaan miettiä millaista treeniä voisit tehdä kuntoutuaksesi tai selvittää onko tilanteesi niin vaikea, että treenit olisi suositeltavaa laittaa tauolle.

11. Ystävällisyys palkitsee

Areenalla ollessa on kohteliasta huomioida kanssatreenaajat. Tervehtiminen, kannustaminen ja auttaminen ovat hyvän tavan mukaisia tekoja. Pidä huolta muista ja auta kaveriasi, pyydä ja tarjoa rohkeasti apua. Pelkällä hymyllä voit saada jollekin hyvän mielen. Älä tuo salin ulkopuolisia murheita muiden päänvaivaksi ja muista yleiset käytöstavat. Jätä egosi ovelle, kunnioita valmentajia ja muita areenalla olevia. Turha nälviminen ja tivaaminen eivät kuulu areenalle ja niillä saa aikaan vain vastapuolen ärsyyntymisen ja itsellesi huonon maineen. Jos sinulla on harjoituksen jälkeen kiire jonnekin, voit toki siivota jälkesi heti kun olet valmis. Muista kuitenkin, että ystävällinen sana ja kannustus muille treenin lopussa voi auttaa jotain toista tekemään vaikka oman ennätyksen!

Areenalle tullaan hakemaan hyvää treeniä, viettämään mielekästä vapaa-aikaa sekä pitämään hauskaa. Salli se itsellesi sekä muille. Tämä on monelle päivän huippuhetki, nauti siitä. Ole reipas ja mikäli sinulla on huolia, voit kysyä olisiko valmentajalla hetki keskustella kanssasi. Areenalle tullaan myös purkamaan päivän kiukut intensiivisellä treenillä, esimerkiksi tekemällä tabata -harjoitus Assault Air Bikella vienee ajatukset kiukun kohteesta. Hyvä treeni – parempi mieli!

Areenalla on kaikentasoisia treenaajia. Ylimielisyys aloittelijoita kohtaan ei kuulu asiaan. Kaikki ovat olleet joskus aloittelijoita ja muistavat omat ensimmäiset treeninsä. Ollessasi kokeneempi treenaaja, kannusta ja auta aloittelijoita ja saat heistä vielä hyviä treenikavereita. Vaikka olisitkin areenalla monelle jo ennestään tuttu, niin esittele itsesi uusille treenaajille. BE KIND AND TRAIN HARD!

12. Henkilökunta on sinua varten

Jos huomaat puutteita salin varusteissa tai jokin on rikki, ilmoitathan siitä henkilökunnalle, niin voimme korjata asian. Toiveita ja kehitysideoita voi myös henkilökunnalle kertoa, niin voimme niitä mahdollisesti huomioida. Emme ole ajatustenlukijoita, joten otamme mielellämme kaiken palautteen vastaan. Palautelaatikkoon voi myös laittaa rakentavia kehitysehdotuksia ja vinkkejä!

Toimistossa voit käydä keskustelemassa asioista henkilökunnan ollessa paikalla. Varsinaisia toimistoaikoja meillä ei ole, mutta voit halutessasi sopia ajankohdan, jolloin olemme sinua vastaanottamassa. Esimerkiksi Skills -tapaamiset valmentajien kanssa, siruavainten nouto ja niihin lisäajan lataaminen, pysäköintilupien noutaminen ja varusteiden ostaminen tapahtuvat toimistossa.

Toimisto löytyy areenan alkupäästä.

Toimisto löytyy areenan alkupäästä.

13. Löytötavarat

Areenalle unohtuneet tavarat kerätään löytötavarapisteelle. Tarkastathan ajoittain onko jälkeesi jäänyt omaisuuttasi. Jos huomaat kanssatreenaajan unohtavan jotain jälkeensä, on kohteliasta asiasta mainita. Henkilökunnalta voi  myös kysyä, onko kadotettua omaisuutta näkynyt areenalla. Löytötavarapisteet ovat naulakoilla sekä toimistossa, jonne pienet sekä arvokkaammat löytötavarat tuodaan.

Löytötavarat voi tuoda löytötavarapisteelle.

Löytötavarat voi tuoda löytötavarapisteelle.

14. Lapset areenalla

Lapset ovat aina tervetulleita areenalle. Tilamme sijaitsevat vanhalla tehdasalueella, joten lapset eivät saa kulkea alueella ilman vanhempien valvontaa. Tämän vuoksi suosittelemme, että lapset tuodaan turvallisuussyistä suoraan areenalle ja siitä huoltajan saattamana lastenmaailmaan. Treenialueet eivät ole lapsia varten ellei ole kyse nimenomaan lapsille suunnatusta tunnista. Lapset ovat aina areenalla huoltajan vastuulla.

Lastenmaailma on lapsille turvallinen ympäristö.

Lastenmaailma on lapsille turvallinen ympäristö.

 Ei näin: