Mitä on CrossFit?


CrossFit on laaja-alainen voima- ja kunto-ohjelma, joka perustuu monipuolisiin ja vaihteleviin toiminnallisiin liikkeisiin. Treenit ovat lyhyitä ja intensiivisiä ja niissä yhdistellään esimerkiksi juoksua, soutua, voimisteluliikkeitä, painonnostotangolla tehtäviä liikkeitä, naruhyppelyä ja kahvakuulaliikkeitä. CrossFitin erikoisuus ja paras puoli on sen monipuolisuus ja erikoistumattomuus. Tavoitteena on kehittää tasaisesti urheilijan kaikkia kymmentä tärkeää ominaisuutta:

1. hapenottokyky
2. lihaskestävyys
3. maksimivoima
4. notkeus ja liikkuvuus
5. räjähtävä voima
6. nopeus
7. koordinaatio
8. ketteryys
9. tasapaino
10. liiketarkkuus

Liikkeet
CrossFitissä käytettävät toiminnalliset liikkeet ovat luonnollisia ja turvallisia. Toiminnallinen liike ei ole yksittäisen lihaksen treenaamista vaan luonnollisten liikkeiden ja liikeratojen harjoittamista.

CFJKL

CFJKL

Korkea intensiteetti
CrossFit-treenit ovat lyhyitä ja kovia, tämä takaa parhaat tulokset lyhyimmässä mahdollisessa ajassa. Yksi syy CrossFitin suosioon on juuri se, että voit harjoitella todella tehokkaasti lyhyessäkin ajassa. Vaikkakin harjoitukset ovat kovia ja haastavia, soveltuvat ne silti kaikenikäsille ja –kuntoisille perusterveille ihmisille. Harjoitusten haastavuus on säädettävissä sopivaksi sekä huippu- urheilijalle että tavallisille perheen äideille tai seniori-ikäisille. Käytännössä harjoitusten säätäminen tarkoittaa sitä,että määrättyä pianoa voidaan keventää (myös nostaa) ja toistojen määrää vähentää tai lisätä tarpeen mukaan. Lisäksi vaikeimmille liikkeille on kehitetty vaihtoehtoisia liikkeitä.
CFJKL

CFJKL

Vaihtelevuus
Yksikään treeniviikko ei ole samanlainen. Sama yksittäinen treeni saattaa toistua vain muutaman kerran vuodessa. Treeneissä käytettäviä liikkeitä, välineitä, kestoa, vastusta, toistojen määrää ja ympäristöä vaihdellaan jatkuvasti. Monipuoliset treenit pitävät harjoittelun mielekkäänä. CrossFittiä suosivat monet ammattilaiset kuten poliisit, palomiehet ja ammattisotilaat, joiden työssä ihmisten henkiinjääminen voi olla kiinni fyysisestä suorituskyvystä mitä yllättävimmissä tilanteissa.

CFJKL

CFJKL

Henkilökohtainen pienryhmissä toteutettu valmennus takaa sen, että CrossFit soveltuu erinomaisesti sekä huippu-urheilijan että tavallisen kuntoilijan voima- ja kunto-ohjelmaksi. Alkeis- ja peruskursseilla maksimiryhmäkoko on 14. Isomman ryhmän kanssa on kaksi valmentajaa. CrossFit harjoitukset ovat muokattavissa kaiken ikäisille ja kuntoisille ihmisille.