CrossFit rantautui Suomeen ennen 2000-luvun puolta väliä erinäisten pienten harrastajaryhmien innostumisen myötä. Harrastajia oli pitkään vain kourallinen ja harva yleensäkään tiesi lajin olemassaolosta. Reilun kymmenen vuoden aikana CrossFitistä on tullut maassamme suosittu harrastus ja elämäntapa, jonka harrastajamäärät ovat edelleen jatkuvassa kasvussa. Miten alunperin pienten kaveriporukoiden omaksumasta lajista tuli yksi maamme nopeiten kasvavista liikuntamuodoista, joka on herättänyt paikoin kiivastakin keskustelua puolesta ja vastaan? Jotta voisimme saada vastauksen tähän, on meidän ensin otettava selvää, mistä laji on lähtöisin…

Lajin kantaisä on Yhdysvaltalainen Greg Glassman, joka alkoi 1970-luvulla kehittää omaa voimisteluharjoitteluaan monipuolisemmaksi. Glassman toimi pitkään yliopistossa voimisteluvalmentajana valmentaen yksittäisiä urheilijoita, mutta kokonaisvaltaisempien harjoitusmetodiensa vuoksi hänen valmennuksellaan oli niin paljon kysyntää, että hän päätti perustaa oman salin Kalifornian Santa Cruziin vuonna 1995.

Ensimmäinen virallinen CrossFit-sali avattiin vuosituhannen vaihteessa Pohjois-Seattleen, mistä meni vain seitsemän vuotta siihen, että ensimmäinen suomalainen virallinen CrossFit-sali avattiin Helsingissä 2007. CrossFit-harjoittelun olivat kuitenkin omaksuneet monet tahot jo ennen tätä. Suomalaiselle CrossFit-kulttuurille on alusta asti ollut ominaista vahva yhteisöllisyys ja se näkyi jo vuosituhannen vaihteen jälkeen hyvin. Ensimmäiset innostujat olivat ilmeisesti pelastusalan työporukoita ja kamppailulajien harrastajia, jotka näkivät CrossFitin hyvänä lisänä omaan harjoitteluunsa.

CrossFit päätyy otsikoihin ja kiinnostus kasvaa

ranch

Suomessa CrossFit nosti ensimmäisiä kertoja päätään julkisuudessa kun porilainen Mikko Salo voitti Yhdysvalloissa järjestettävät CrossFit Games -kilpailut vuonna 2009. Samalla kiinnostus lajia kohtaan alkoi kasvaa. Ihmisiä kiinnosti uuden harjoittelumuodon erilainen lähestymiskulma liikkumiseen. CrossFit-saleja alettiin perustaa pikkuhiljaa ympäri Suomen ja toukokuussa 2016 maassamme oli jo 69 salia.

Elämme nopeasti muuttuvassa maailmassa ja monen on ollut vaikea hyväksyä CrossFitin nopeaa kasvua. Laji on kohdannut paljon arvostelua esimerkiksi oletetun vaarallisuutensa vuoksi, mikä on toisaalta kuitenkin saattanut olla lajille jopa hyväksi, sillä kun keskustelut lajin turvallisuudesta on pahimpien epäilijöiden kanssa käyty läpi, on heille voitu perustella, miksi asiat tehdään CrossFitissä kuten tehdään ja miksi lajin harrastaminen on turvallista ja helppoa aloittaa.

torn-hands

Harjoittelun alussa käsien suojaaminen on tärkeää. CrossFitin alkuaikoina innokkaat harjoittelijat lukivat netistä harjoituksia ja rupesivat kylmiltään tekemään treenejä ilman kunnollista opastusta liiketekniikoihin, voisi ajatella että tämä vaarallisuus myytti johtui liiasta innokkuudesta lajia kohtaan. Tutkimusten mukaan harjoittelun vamma-alttius voidaan rinnastaa lenkkeilyyn.

CrossFitin suosio on viimeisten neljän vuoden aikana kasvanut hurjaa tahtia ja harrastus onkin alkanut vakiinnuttaa paikkaansa osana suomalaista liikuntakulttuuria. Matka pienen piirin harrastuksesta koko kansan tunnistamaksi trendiksi on kestänyt yli kymmenen vuotta, mutta tänä päivänä CrossFit on yleisesti hyvin organisoitu ja hauska liikuntamuoto.

Millaista CrossFit-salilla on käytännössä?

Vaikka CrossFit-salit ulospäin saattavatkin vaikuttaa hyvin samanlaisilta, on eri saleilla silti erilaiset treenikulttuurit ja yhteisöt. Kuten jo aiemmin mainitsin, on suomalaiselle CrossFit-salille ominaista vahva yhteisöllisyys. Se millaiseksi nämä yhteisöt ovat muotoutuneet, riippuu monesta eri asiasta: Onko sali suuri vai pieni? Millaisia ihmisiä salilla käy? Miten salin valmentajat ovat itse suuntautuneet?

Joissakin pienemmissä saleissa pystyy treenaamaan ryhmä kerrallaan ja suuremmissa saleissa saattaa olla samaan aikaan meneillään useampikin tunti. CrossFit Jyväskylä on erittäin hyvä esimerkki suuremmasta salista – sali kun sattuu vieläpä olemaan Suomen suurin. Treenimahdollisuudet CrossFit Jyväskylä areenalla ovat hyvin monipuoliset. Salilta löytyy puitteet erittäin monipuoliseen CrossFit treenaamiseen, sillä sekä tilaa, että painoja löytyy runsaasti. Salilla on myös erilajeihin erikoistuneita valmentajia ja tästä syystä monipuolisuus pysyy treeneissä yllä. Tämä on näkynyt myös siten, että salin edustajilla on ollut kansallisissa kilpailuissa hyvä osanotto, eikä ilman menestystäkään olla jääty. Kisaryhmään nouseekin kokoajan uusia innokkaita harjoittelijoita. Vuoden 2016 CrossFit Games Open karsintaan osallistui areenalta yli 100 innokasta kisaajaa.

Joillakin saleilla saatetaan keskittyä enemmän painonnostoon ja toisella taas voi olla enemmän keskiössä kehonpaino- tai voimistelutreeni. CrossFit Jyväskylä areenalla harjoitukset on jaettu erityyppisiin harjoitusjaksoihin. Lukujärjestyksessä on runsaasti perinteisten CrossFit WOD –tuntien lisäksi Bootcamp –kuntoa parantava tunti, Muscle & Power – voimaa ja nopeutta kehittävä tunti, Gymnastics – kehonpaino harjoittelutunti sekä Liikkuvuus ja Painonnosto tekniikka / – trainingtunnit. Salien monipuolisuus on mahtava asia, sillä sen ansiosta valmentajien parhaat taidot pääsevät esille ja valmennusmenetelmät pääsevät kehittymään harrastajien tarpeen mukaan. Tällaiset pienet elementit luovat osaltaan jokaiselle salille oman ainutlaatuisen yhteisönsä. Yhteisö merkitsee paljon, sillä CrossFit-salilla yksi tärkeimmistä periaatteista on se, että treenataan kovaa ja pidetään yhdessä hauskaa. CrossFit Jyväskylä areenan slogan: ”Be nice & train hard” tarkoittaakin sitä, että ego jää salin ulkopuolelle ja kaikki voivat harjoitella omana itsenään ilman normisaleilta ehkä tuttua machoilua ja muita peiliin liittyviä ilmöitä. Tärkein on yrittää parhaansa ja kannustaa muita!

IMG_1966

– Joonatan –

Lähde: https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/51058