20161230_130222Tommi – Vuoden 2016 CrossFit Jyväskylä miestsemppari

Millä kurssilla tai missä treeneissä pääsääntöisesti harjoittelet?
Treenaan normaalisti 4-5 kertaa viikossa. Joskus toki jää vähemmälle, mutta joskus sitten saatan treenata useamminkin. Viikottaisista treeneistä vähintään kaksi kertaa käyn WODissa ja yhden kerran teen oman treenin. Muitakin treenejä toki teen eli muun muassa gymnastics ja muscle & power. Myös hard routine -treeneihin osallistun. Omissa treeneissä keskityn yleensä rauhassa harjoittelemaan tekniikkaa minulle sillä hetkellä erityisen haastavissa liikkeissä.

Kauan olet harjoitellut?
Aloitin CrossFitin kesäkuussa 2013.

Ikäsi?
Olen 47

Mikä on CrossFit Jyväskylän treeneissä parasta?
CrossFit -treenit ovat ainutlaatuisen monipuolisia. Niissä harjoitetaan muun muassa nopeutta, voimaa, ketteryyttä, kestävyyttä, tasapainoa ja tarkkuutta. Monipuolisuus tekee treeneistä aina mielenkiintoisia ja mielekkäitä, tosin rankkojakin. Joka treenissä sinut myös haastetaan tosissaan, koska suorituskykysi mitataan. Onkin mielenkiintoista seurata omaa kehitystään vaikka hero- tai benchmark wodien tuloksissa tai voiman ja tekniikan kehittymisessä esimerkiksi painonnostoliikkeissä. Tottahan sitä vertailee tuloksiaan myös treenikavereiden kesken. CrossFit Jyväskylä tarjoaa valtavan hyvät puitteet harjoitteluun. Entinen tehdashalli on avara ja korkea ja mahdollistaa melkein kaikki nykyiset CrossFit -harjoitukset, vain uintitreenit pitää vetää jossain muualla. Paljon keskustellaan CrossFitin yhteisöllisyydestä eikä se mikään myytti ole. Yhteinen haastava harrastus yhdistää. Myös lajin terminologia jo yhdistää lajin harrastajia, samat CrossFit -termit kaikkialla maailmassa. Olen saanut
paljon ystäviä omalta boxilta CrossFitin harrastajista/kilpailijoista sekä valmentajista. Valmennuksen rooli on muuten erityisen tärkeä näin monipuolisessa ja vaativassa lajikokonaisuudessa. On tärkeää, että eri liikkeiden tekniikkavajavaisuuksiin saa valmentajilta aina ohjeita ja apua sekä valmentajat ja kanssaharrastajat tsemppaavat vaikka onnistumisen taso vaihtelisikin.

Mikä on paras saavutuksesi tänä vuonna?
Maaliskuussa 2016 sain viimeinkin tehtyä ensimmäisen bar Muscle Upin. Se oli hieno hetki. Loppukesästä edistyi myös käsillä kävely aika harppauksin. Myös voimatasot ovat nyt paremmat kuin ennen eli vuodelle 2016 kirjautui pr:iä aika paljon.

Miten CrossFit on vaikuttanut elämääsi?
CrossFit tarjoaa minulle mielekkään ja mielenkiintoisen tavan harrastaa urheilua ja välillä myös kilpailla. Koen, että CrossFit on minulle annettu lahja ja sitä lahjaa sitten kyllä käytän. On antoisaa havaita kehittyvänsä monipuolisesti. Muutokset tuntuvat ja näkyvät fyysisenä ja henkisenä hyvinvointina minussa.
Ilmaiseksihan tuo ei tule vaan treenit ovat kovia ja usein tulee läähätettyä tehdashallin lattialla. Myös laadukkaaseen ravintoon, riittävään lepoon ja kehonhuoltoon on panostettava. Käyn muun muassa säännöllisesti kiropraktikolla ja urheiluhierojalla.

Mitä haluaisit oppia / saavuttaa ensi vuonna treeneissä?
Vuonna 2017 haluaisin oppia sen, että tuplanaruhypyistä tulisi se “helpottava lepoliike”. Sitä se ei vielä ole. Samoin käsilläkävelyn kehittyminen ja toistuvat muscle upit sekä tangolla, että renkailla olisivat reiluja kehitysaskeleita. Ja thrusterit…. ja burpeet, squat snatch…paljon on opittavaa ja kehitettävää.

Kenelle suosittelisit CrossFit treenejä?
Suosittelen CrossFit treenejä kaiken ikäisille ihmisille, jotka haluavat monipuolisen ja haastavan urheiluharrastuksen. Tässä lajissa on ominaista se, että taidot eivät yleensä ole heti hallussa, vaan ne opitaan ja niitä kehitetään ajan kanssa. Pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä siis vaaditaan, mutta se sitten varmasti palkitsee.