CrossFitin kesäkauden pääkilpailu Suomessa on CrossFit Lappeenrannan järjestämä, Lappeenrannassa 12.–14.8. käytävä Karjalan Kovin, jonka karsinnat järjestettiin kesä- ja heinäkuun vaihteessa. Kilpailussa testataan urheilijoiden kykyä suoriutua erilaisista voimaa, kestävyyttä, taitoa, nopeutta ja ketteryyttä vaativista lajeista. Karjalan Kovin on järjestetty jo vuodesta 2011 ja on vuosi vuodelta kasvanut laajempaan mittakaavaan niin urheilijoiden tason sekä lukumäärän, lajien kuin yleisönkin osalta.

CrossFit Jyväskylältä karsintaan otti osaa yhteensä 15 urheilijaa. Karsintalaji oli kolmiosainen ja vaati urheilijalta fyysisen kunnon lisäksi henkistä vahvuutta sekä kivunsietokykyä. Jokainen intensiivisen CrossFit-treenin suorittanut tietää, miltä tuntuu pakottaa keho puskemaan eteenpäin sykkeen äärirajoilla lihasten tuntuessa lyijynraskailta. Karjalan Kovimman karsintalajissa epämukavuusalueella oli viihdyttävä yhteensä 28 minuuttia, josta 3 minuuttia toisen ja kolmannen lajin välissä oli annettu armoa hengähdystauon muodossa. Kahden viikon ajan puheenaiheena pinnalla olikin karsinta, ja ilmassa oli aistittavissa enemmän tai vähemmän karsintajännitystä. Taktiikoita hiottiin viimeiseen asti ja osa jopa suoritti karsintalajin kahteen kertaan.

Saliltamme kisoihin tiensä selvitti yhteensä 10 urheilijaa: miesten yleiseen sarjaan Ville Huhtala, Vellu Hirvinen ja Samuel Oksanen, naisten yleiseen sarjaan Sanna Venäläinen, Riikka Pasanen, Elisa Ahonen, Ida Löfberg ja Noora Erkkilä sekä +35-sarjaan Timo Kuitunen ja Masters-sarjaan Anni Pulkkinen. Heti karsintatulosten julkistamisen jälkeen CrossFit Lappeenrannan pojat sekoittivat pakkaa ilmoittamalla, että kilpailijat joutuisivat tekemisiin veden kanssa – jättäen kuitenkin vielä arvailun varaan millä tavalla ja missä yhteydessä. Nokkelimmat saattoivat kuitenkin päätellä, ettei kyseessä todennäköisesti ole kellunta krokotiilikellukkeilla tai rantavedessä kahlaaminen, joten monelle uutena lajina treeniohjelmaan sisällytettiin uintia. Myöhemmin heinäkuussa kisajohdolta tuli paljastus lajista, joka sisältäisi juoksua ja avovesiuintia, jota nähtäisiin historiallisesti ensimmäisen kerran koskaan Suomen CrossFit-kilpailuissa. Ahkera uintiharjoittelu ei siis todellakaan mennyt hukkaan.

Kaksi viikkoa ennen kilpailuja paljastettiin myös kolme muuta lajia. Mikko Salon suunnittelema raakoja rinnallevetoja, etukyykkyjä ja työntöjä sisältävä V8 tullaan näkemään uusintana vuoden 2014 Karjalan Kovimmalta ensimmäisenä kilpailupäivänä perjantain iltakilpailussa. Lajin aikarajaa on kuitenkin pidennetty seitsemästä minuutista kahdeksaan minuuttiin. Kaksi vuotta sitten kukaan urheilijoista ei päässyt lajia loppuun asti seitsemässä minuutissa. Lisäksi paljastettiin thrusterin kolmen toiston maksimin haku sekä laji, joka sisältää käsilläkävelyä, käsilläseisontapunnerruksia ja toes to bar-liikettä, kuitenkaan määriä tai kestoa tarkemmin paljastamatta. Kilpailijoille annettiin näin mahdollisuus sisällyttää viimeistelytreeneihinsä jo paljastettujen lajien liikkeitä sekä kiinnittää niihin erityishuomiota kertailemalla niiden tekniikkaa.

Urheilijamme ovat valmistautuneet tiukkaan kolmen päivän rypistykseen vaihtamalla painopistettä puhtaasta voimaharjoittelusta metcon -painotteisempaan treeniin, kukin kuitenkin säätäen ohjelmaansa yksilöllisesti omien heikkouksiensa mukaan. Kilpailun lähestyessä harjoittelun volyymiä ja myös intensiteettiä on pudotettava, jotta keho olisi mahdollisimman palautunut sekä terävimmillään juuri kilpailuajankohtana. Raskaat, hermoston palautumiskapasiteettia syövät kuormittavimmat nostot jätetään pois sekä taitoharjoittelua lisätään. Kaksi viimeistä viikkoa ennen kilpailua ovatkin tasapainoilua riittävän palautumisen ja kuormituksen välillä – keho sekä hermosto halutaan pitää hereillä sekä liikeradat vankassa lihasmuistissa viemättä harjoittelua kuitenkaan vähääkään ylikuormituksen puolelle. CrossFit-kilpailujen luonteenomaisesta arvaamattomuudesta johtuen kukaan tuskin kuitenkaan voi olla 100-prosenttisesti valmis kilpailuun, jossa saatetaan käyttää erikoisempia elementtejä kuten autonrenkaita, paksumpia tankoja, kottikärryä ja erilaisia kannettavia välineitä.

Viimeisellä viikolla ennen kilpailuja parasta, mitä urheilija voi tehdä, on olla stressaamatta. Koska kilpailuviikonloppuna sekä yöunet että syöminen voivat jäädä niukanlaisiksi jännityksen takia, on tärkeää syödä, juoda sekä nukkua riittävästi ikään kuin varastoon. Koska kilpailuissa lajit ovat tyypillisiä CrossFit-harjoituksia, joissa intensiteetti on kova ja energia otetaan hiilihydraateista, on lihasten glykogeenivarastojen oltava mahdollisimman täynnä. CrossFit-urheilija sekä myös harrastaja hyötyvät urheilijan ravitsemusta koskevasta tiedosta, joten salillamme järjestettiinkin juuri Karjalan Kovinta edeltävällä viikolla Juha Leukkusen pitämä ravitsemusluento.

Viimeisellä viikolla ei kannata levätä ihan täysin laakereillaankaan. Alkuviikosta voi vielä harjoitella melko normaalisti, mutta kuitenkin järki päässä – silloin ei ole aika kokeilla maastavedon kolmosmaksimia tai repiä kämmeniään tekemällä 100 leukaa. 2-3 päivää ennen kisoja kannattaa vielä tehdä jokin yksinkertainen ”keuhkojen avaustreeni”. Kilpailuja edeltävän viimeisen viikon treeneihin ei kuitenkaan ole mitään kaikille sopivaa kaavaa, vaan ne määräytyvät yksilöllisesti riippuen henkilön harjoittelutaustasta, palautumiskyvystä ja siitä, kuinka kuormittava treenijakso henkilöllä on takana.

Kisaajien huoltojoukoiksi mukaan lähtee Lauri ja Joni. Tarrapaita ansaitsee kiitokset nopeasta toiminnasta, sillä he saivat painatetuksi kisaajien paidat ajoissa Karjalan Kovinpaan.

Toivotamme paljon tsemppiä CrossFit Jyväskylän urheilijoille viikonlopun urakkaan!

-Ida-