CrossFit Jyväskylässä harjoitellaan vastuullisesti ja ohjataan asiakkaita turvalliseen harjoitteluun.

Joskus ihmisiä kuitenkin pelotellaan CrossFittiin liittyvästä kovasta harjoittelusta ja liian kovan harjoittelun aiheuttamasta ylikunnosta ja loukkaantumisista. Voidaan jopa varoitella tilasta nimeltä ”Rhabdo” tai ”Rhabdomyolysis”.

Artikkelissa käsitellään mikä on rhabdo, mitkä sen oireita ovat, mikä sen aiheuttaa ja miten siltä voi parhaiten välttyä. Tässä linkki rhabdo artikkeliin.

Mikä se ”rhabdo” sitten on?
Rabdomyolyysi on sairaus, joka voi syntyä, kun lihaskudos hajoaa joko onnettomuudessa tai jatkuvassa, pitkäkestoisessa ylirasitus tilassa.Tällöin lihaksen soluja vapautuu verenkiertoon. Yksi molekyyli erityisesti, myoglobiini, on myrkyllinen munuaisille ja voi aiheuttaa munuaisten vajaatoimintaa, ja kaikkein vaikeimmissa tapauksissa kuoleman. Ensiavussa työskentelevät lääkärit, jotka näkevät paljon kolari-onnettomuuden uhreja tuntevat rabdomyolyysin. Se voi esiintyä myös niillä, joilla on voimakas allergia ampiaisen pistolle ja massiivisissa infektioissa. Joskus sitä nähdään myös urheilijoilla, jotka ovat harjoitelleet kovassa rasituksessa helteessä kärsien nestehukasta pitkittyneen harjoituksen takia.

Mitkä ovat rhabdon oireita?
Rhabdon oireita ovat: vakava yleistynyt lihasten kipu, pahoinvointi ja oksentelu, sekä merkittävissä tapauksissa  tummanpunainen ”Coca-Cola”n värinen virtsa. Tämä väri virtsan on peräisin myoglobiinistä, joka on sama molekyyli, joka antaa punaisen lihan väriä. Rhabdo voidaan diagnosoida, kun potilaalta mitataan kohonnut toisen molekyylin arvo, kreatiinikinaasi, joka tunnetaan myös CK tai CPK. CPK on helpompaa mittaamiseksi veressä kuin myoglobiinin ja sitä käytetään yleensä diagnosoitaessa rhabdota, vaikka se on veren kohonnut myoglobiiniarvo, joka tekee vahinkoa.

Mikä rhabdon voi aiheuttaa?
Rhabdon voi aiheuttaa urheilijalle pitkittynyt harjoitteleminen kovassa kuumuudessa, ilman riittävää nesteytystä.

Miten rhabdota hoidetaan?
Rhabdon hoito koostuu runsaista laskimoon annetuista nesteistä, jotka laimentaa ja huuhtelee myoglobiinin munuaisten kautta. Pahimmissa tapauksissa potilaat saattavat tarvita dialyysihoitoa, kunnes munuaiset alkavat taas toimimaan kunnolla. Kuolema, vaikkakin harvinainen, voi johtua jos munuaisten toimimattomuus on aiheuttanut epätasapainon elimistön elektrolyytteille, mikä taas voi aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä. Useimmat potilaat toipuvat täydellisesti, oltuaan tiputuksessa muutamista tunneista jopa viikkoon, riippuen tilan vakavuudesta.

Miten rhabdolta voi suojautua?
Vaikka rhabdo on tila, jonka kehittymistä voi olla vaikea ennustaa, niin on kuitenkin muutamia yksinkertaisia asioita joilla rhabdolta voi yksinkertaisesti suojautua:
– Jos haluaisi 100% välttää Rhabdon, niin silloin pitäisi aina harjoitella laiskasti ja tehottomasti, joka johtaa ainoastaan sohvaperunoiden syntymiseen.
– Lihakset kipeytyvät tehokkaista harjoituksista, se on normaalia ja sitä ei tarvitse pelätä. Pikkuhiljaa lihakset alkavat sopeutua siihen että niitä käytetään ja voimistuvat. ”Like they say: Pain is weakness leaving the body.”
– Joten kun harjoittelet kovaa, niin tunne omat rajasi. Lisää kuormitusta vähitellen, ihmeitä ei tapahdu yhdessä yössä. Säännöllisyys on kehityksen salaisuus.
– Kun teet harjoitukset omille rajoille asti, voit aivan huoleti urheilla kovaa.
– Yleensä suurin vaara tehdä jotain liian kovaa on sellaisilla ihmisillä, jotka ovat joskus olleet kovassa kunnossa ja sitten pitkän tauon jälkeen lähtevät suoraan treenaamaan samalla teholla kuin aikaisemmin. Näillä urheilijoilla on lihaksia ja kuntoa treenata niin kauan ja kovaa, että siitä voi olla vahinkoa itselle.  Ja toisaalta elimistö ei ole silloin vielä tottunut taas kovaan treeniin, minkä saa aikaan vaan säännöllisellä treenauksella ja antamalla keholle aikaa sopeutua muutokseen.
– Kuuntele elimistöäsi. Yleensä kun et jaksaisi tehdä mitään enää, jaksat silti vielä vähäsen. Erityisesti kovassa kuumuudessa, isoilla painoilla kokonaisvaltaisia liikkeitä tehtäessä voi alkaa huimaamaan. Silloin kannattaa vetää vähän happea ja kokeilla sitten tehdä vähän lisää. Tajuttomuuteen ja oksennukseen asti ei tarvitse väkisin itseään vetää. Ammattilaiset ovat sitten asia erikseen. Voimakas puuskuttaminen kuuluu kovaan treeniin, pikkuhiljaa kestät aina enemmän ja enemmän. Anna itsellesi aikaa kehittyä.
– Valmistaudu harjoitukseen nukkumalla yösi hyvin, syömällä päivän mittaan kunnon ruokaa tasaisin väliajoin.
– Aloita harjoituksesta energian palautuminen joten syö ja juo runsaasti vettä jo ennen harjoitusta, juo nesteitä sen aikana ja harjoituksen jälkeen pitää myös syödä ja juoda.
– Pelkkä vesi ei kuumalla ja runsaasti hikoiltaessa riitä. Erityisesti harjoituksen jälkeen tarvitset jotain kiinteää, koska hikoiltaessa kehon suolat voivat olla alhaalla. Mikä voi taas aiheuttaa kramppeja ja toisen tilan nimeltä Hyponatremia, joka tarkoittaa suolan vajausta elimistössä.
– Kipeenä tai toipilaana ei luonnollisestikaan treenata. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, yhtä monta päivää kun on ollut kipeenä, pitää myös huilia ja ottaa kevyemmin tervehtymisen jälkeen.

CrossFit treenejä on siis turha pelätä. CrossFit Jyväskylässä korostetaan turvallisen ja oikean harjoittelun lisäksi myös harjoittelun jaksottamista sekä harjoittelun nousujohteisuutta. Mitkä tarkoittavat siis tarvittavien lepopäivien pitämistä viikossa, palauttavien harjoituksien lisäämistä treenikiertoon, sekä eritasoisten harjoituksien tekemistä: Level I-II-III-IV tasoilta löytyy jokaiselle sopiva harjoitus, minkä voi tehdä turvallisesti ja huoletta ”täysiä” tai päivän energiatason mukaan, ilman pelkoa ylikunnosta tai loukkaantumisista saatika rhabdosta. Emme vaadi keneltäkään yli-inhimillisiä suorituksia, mutta itsensä voittaminen on meillä ihan jokapäiväistä. Se saavutetaan ihan pienillä asioilla ja onnistumiset ja kunnon huikea kehittyminen motivoivat kaikkia taas tekemään seuraavalla kerralla parhaansa! Jokaisessa meissä asuu pantteri!

Alla ote toisesta linkistä, missä kerrotaan ”rhabdosta”

”As mysterious as rhabdo is, there are some precautions you can take which should reduce your risk of developing the disorder. You should keep yourself well-hydrated and avoid strenuous exercise during hot weather, especially if humidity is high. You should also stay within your normal limits of exercise; if you usually train for 45 minutes, don’t suddenly ’burst out’ with a strenuous two-hour exertion, and if you normally work at a moderate intensity with small bits of high-quality exertion, don’t suddenly go full-tilt for an extended period of time. Finally, you should keep your workouts light if you have recently had an infectious illness. If you do all these things, your chances of avoiding rhabdo’s wrath are very, very good.”