Jooga lisää crossfittaajan liikkuvuutta ja voimantuottoa

CrossFit Jyväskylä järjestää useita tunteja joogaa joka viikko. Jooga onkin hyvä lisä crossfit-harjoittelun lisäksi. Joogaohjaaja Riina Wiikin mukaan jooga tukee monipuolisesti crossfit-harjoittelua. riina

”Joogassa saa liikkuvuutta sekä keskittyminen liikkeisiin ja hengitykseen paranee. Omaa kehoa oppii kuuntelemaan paremmin myös rentotumisen ja tasapainon kautta”, Wiik kuvailee.

Jooga siis parantaa kehon yleistä liikkuvuutta ja liikeratojen pituutta. Useat liikkeet kehittävät myös voimaa. Oman kehon kuunteleminen on jokaiselle crossfittaajalle tärkeää, sillä sille ei välttämättä normaaleissa crossfit-harjoituksissa jää aikaa.

Joogatunnin vievät myös liikkuvuusharjoitteet pidemmälle kuin liikkuvuustunnit. Erityisesti yinjoogassa pitkillä ”venyttävillä” liikkeillä pyritään pääsemään syvemmälle. Tällöin ei keskitytä venyttämään lihasta vaan faskiaa eli lihaskalvoja. Tämä lisää elastisuutta, liikkuvuutta sekä kehon voimatuottoa. Kokonaisuutena jooga auttaa kehoa myös palautumaan paremmin.

CrossFit Jyväskylän joogatunnit ovat keskiviikkoisin, torstaisin, perjantaisin sekä sunnuntaisin.

Kuvat: Susanna Kääntä/Valokuvaamo Lehtinen