Be kind and train hard!

CrossFit Jyväskylä perustettiin vuonna 2012 vuosia kestäneiden haaveiden jälkeen. CrossFit Jyväskylä oli mukana avaamassa myös Tuusulaan  ensimmäistä CrossFit boxia helmikuussa 2012 sekä Turkuun CrossFit East Turkua.

CrossFit Jyväskylän toiminta alkoi 2012 Jyväskylän Kankaalla. 2018 muutimme Seppälänkankaalle uusiin tiloihin Sorastajantie 1:een. Kehitämme jatkuvasti palveluitamme ja tilojamme vastaamaan urheilijoidemme vaatimuksia. Palvelumme sopivat niin vasta-alkajille kuin kilpatason urheilijoille. Kurssimme kestävät noin 8 viikon mittaisen jakson ajan.

 

CrossFit Jyväskylä tarjoaa nimensä mukaisesti toiminnallisia CrossFit -tunteja sekä eritasoisia kursseja ihan jokaiselle, eli lajia voi harrastaa kaikenikäisenä ja -kuntoisena. Tuntivalikoimaamme kuuluu CrossFitin perustuntien lisäksi erikoiskursseja. Bootcamp on peruskunnon parantamiseen tähtäävä tuntimuoto. Muscle & Power -tuntien pääpaino on lihasten ja voiman kasvattamisessa.

Kurssien ja asiakkuuksien hintaan sisältyy myös oikeus omatoimiseen harjoitteluun Open Gymillä joka päivä klo 05-01 (sisälle pääsee puoleen yöhön saakka). CrossFit Jyväskylässä treenataksesi tarvitset 20€ arvoisen siruavaimen, jolle ladataan lisää treeniaikaa treenien jatkuessa kurssien jälkeen. CrossFit Jyväskylässä toimii myös Lastenmaailma, jonne lapset voi tuoda treenin ajaksi, kysy lisää.

Jokaisen sohvaperunan sisällä asustelee se oikea minä, joka vielä hyvin muistaa miten silloin joskus jaksoi tehdä kaikenlaista kivaa eri tavoilla liikkuen tai pelaten. Treeneihin pääsee mukaan, vaikka liikunnan harrastamisesta olisi kulunut pidemmänkin aikaa, toisaalta CrossFit  Jyväskylän puitteet riittävät huipu-urheilijalle. Kun harjoittelusi etenee, kannattaa varata aika ilmaiseen Skills -tavoitekartoitukseen, niin saat neuvoja harjoittelun rytmittämiseen ja muihin harjoitteluun liittyviin asioihin.

Mitä on CrossFit
CrossFit on laaja-alainen voima- ja kunto-ohjelma, joka perustuu monipuolisiin ja vaihteleviin toiminnallisiin liikkeisiin. Treenit ovat lyhyistä ja intensiivisistä vaihdellen pitkäkestoisiinkin ja niissä yhdistellään esimerkiksi juoksua, soutua, voimisteluliikkeitä, painonnostotangolla tehtäviä liikkeitä, naruhyppelyä ja kahvakuulaliikkeitä. CrossFitin paras puoli on sen monipuolisuus.

Liikkeet
CrossFitissä käytettävät toiminnalliset liikkeet ovat luonnollisia ja turvallisia. Toiminnallinen liike ei ole yksittäisen lihaksen treenaamista vaan koko vartaloa käyttäen luonnollisten liikkeiden ja liikeratojen harjoittamista.

Korkea intensiteetti
Yksi syy CrossFitin suosioon on juuri se, että voit harjoitella todella tehokkaasti lyhyessäkin ajassa. Vaikkakin harjoitukset ovat kovia ja haastavia, soveltuvat ne silti kaikenikäsille ja -kuntoisille perusterveille ihmisille. Harjoitusten haastavuus on säädettävissä sopivaksi sekä huippu-urheilijalle että vasta-alkajille tai seniori-ikäisille. Käytännössä harjoitusten säätäminen tarkoittaa sitä, että määrättyä painoa voidaan keventää tai nostaa ja toistojen määrää vähentää tai lisätä tarpeen mukaan. Lisäksi vaikeimmille liikkeille on kehitetty vaihtoehtoisia liikkeitä. Valmentaja opastaa sinua oikeiden painoje, variaatioiden ja intensiteetin valinnassa. Aloita treenit kuulostellen omaa kehoasi ja kunnon parantuessa voit lisätä intensiteettiä.

Vaihtelevuus
Yksikään treeniviikko ei ole samanlainen. Sama yksittäinen treeni saattaa toistua vain muutaman kerran vuodessa. Treeneissä käytettäviä liikkeitä, välineitä, kestoa, vastusta, toistojen määrää ja ympäristöä vaihdellaan jatkuvasti. Monipuoliset treenit pitävät harjoittelun mielekkäänä. CrossFittiä suosivat monet ammattilaiset kuten poliisit, palomiehet ja ammattisotilaat, joiden työssä ihmisten henkiinjääminen voi olla kiinni fyysisestä suorituskyvystä mitä yllättävimmissä tilanteissa.

OnRamp

Aloittaaksesi säännöllisen CrossFit-harjoittelun sinun on käytävä ONRAMP-peruskurssitai osoitettava omaavasi tarpeellinen CrossFit osaaminen erillisellä katselmointitunnilla (test your level).

ONRAMP-peruskurssilla saat turvallisen alun CrossFit-harjoitteluun ja tehokkuutta liikuntaharrastukseesi. 8 viikon kurssilla opit turvalliset ja teknisesti oikeanlaiset suoritus-, ja nostotekniikat yleisimmistä kehonpai-nolla, levytangolla ja muilla CrossFitille ominaisilla välineillä suoritettavista harjoitteista. Kurssin pääpaino on tekniikan ja liikkuvuuden lisäämisessä sekä yleiskunnon parantamisessa. Onramp -peruskurssin jälkeen harjoittelua voi jatkaa WOD (workout of the day) -tunneilla, jotka ovat päivittäin vaihtuvia päivän treenejä.

Kurssin omat harjoitukset pidetään kahdesti viikossa. Olisi hyvä, että olet mahdollisimman monella ONRAMP-tunnilla paikalla, mutta ei haittaa vaikka muutama harjoituskerta jäisi väliin.

Bootcamp

BOOTCAMP -kurssilla harjoituksia tehdään monipuolisesti peruskestävyys-,vauhtikestävyys-, sekä maksimikestävyysalueilla ilman raskaita painoja tai vaikeampia telinevoimisteluliikkeitä. Kurssin tavoiteena on parantaa kuntoasi ja tutustuttaa CrossFit -harjoitteluun.

Jokainen kurssin treeni on erilainen. Harjoitukset koostuvat:
A) lämmittelyosiosta
B) liikkuvuudesta (mob)
C) taito-osiosta
D) Sykettä kuormittavasta metcon -tyylisestä CrossFit -harjoituksesta.

BOOTCAMP sopii:

  • painonpudottajalle (saat halutessasi ruokavalioneuvontaa ja painonpudotussuunnitelman)
  • kestävyysurheilijalle, joka haluaa itselleen vaihtelevia harjoituksia
  • aloittelevalle kuntoilijalle
  • kilpaurheilijalle

Muscle & Power

Onko tavoitteenasi saada lisää voimaa? CrossFit Jyväskylän Muscle & Power –kurssilla saat riittävästi haasteita ja vaihtelua voimaharjoitteluusi. Käytettävänäsi on mm. levypainoja, kahvakuulia, käsipainoja, tankoja, ja voimapalloja.

Sinun ei tarvitse olla vahva osallistuaksesi kurssille. Kurssilla harjoitellaan erilaisia nosto-, veto-, kanto-, ja työntötekniikoita ja kasvatetaan voimia ja lihasta tehokkailla voimamiesliikkeillä sekä tehden näitä tukevia monipuolisia apuharjoituksia. Muscle & Power -kurssilla treenataan toiminnallisesti koko kehoa ja voimatasot nousevat nopeammin kuin perinteisellä kuntosalitreenaamisella. Treenit ovat monipuolisia, vaihtelevia ja valmiiksi sinua varten suunniteltuja.

CrossFit Jyväskylä salietiketti

  1.  Saavu tunnille ajoissa. Kannusta muita ja ole ystävällinen.
  2. Kuuntele valmentajien ohjeita ja kysy heiltä. Heidän tehtävänsä on vastata kaikkeen harjoitteluun sekä salin arkeen liittyviin kysymyksiin.
  3. Huomioi ja kunnioita treenialueita sekä toisten suorituspaikkoja. Open gym -harjoittelu tehdään sille varatulla alueella. Ohjatut tunnit ovat aina etusijalla välineiden osalta.
  4. Laske tyhjät levytangot, kahvakuulat, käsipainot sekä hiekkasäkit hallitusti alas, että välineet pysyvät ehjinä.
  5. Lattiaa tai leuanvetotankoja ei saa teipata.
  6. Siivoa jälkesi, vie roskat roskikseen, palauta välineet paikoilleen ja puhdista käyttämäsi välineet AINA käytön jälkeen. Ilmoita vaurioituneista välineistä valmentajalle.
  7. Vältä harjoittelemista sairaana. Salilla ei saa harjoitella avojaloin.
  8. Lasten paikka ohjattujen tuntien aikana on lapsiparkissa eli Loungessa. Lapset saa tuoda harjoittelemaan vain heille erikseen tarkoitetulle tunnille. CrossFit Jyväskylässä toimii myös Lastenmaailma. Eläimiä ei saa tuoda harjoittelualueille.
  9. Salilla ei saa harjoitella päihteiden vaikutuksen alaisena.
  10. Magnesiumin käyttö on sallittua, mutta jokainen itse vastaa sen tuomisesta sekä huolehtii sen siivoamisesta treenien jälkeen. Jos pidät kirjaa harjoituksessa suoritetuista kierroksista, käytä kynää ja paperia magnesiumin ja lattian sijaan.
  11. Ulkokengät jätetään tuulikaappiin tai takaovesta tullessa Loungen naulakoille.
  12. Urheilukassien paikka on pukukopissa penkin alla, lokerossa tai kaapin päällä. Tunnille voit tuoda tarvitsemasi välineet ja varusteet. Open gymillä kassit jätetään seinän viereen. Pukuhuoneen kaapit ovat käytössä vain harjoittelun ajan.